miercuri, 3 octombrie 2012

Despre jurnalismul din România

Aş putea scrie pagini întregi despre cât de proastă e presa din România, însă nu o voi face. Unu la mână, mi-e lene şi doi la mână, v-aţi plictisi degeaba. Aşa că o luăm uşurel.


Titlurile

Am văzut pe mai multe site-uri treaba asta. Începem propoziţia normal, după care continuăm să scriem cuvinte cu MAJUSUCULE unde NE TAIE capu'. 
Într-un fel îi înţeleg, vor să atragă omul cu un titlu mai pompos. Din propoziţia de mai sus aţi cam rămas în cap cu "majuscule ne taie". Repede îţi sare mintea că majusculele pot ucide pe bandă rulantă şi intri să vezi restul ştirii.

Diferenţa dintre titlu şi conţinut

Se alege un titlu cât mai "periculos" şi mai bătător la ochi. "Un asteroid e posibil să lovească Pământul". După ce citeşti ştirea afli că "există o posibilitate ca un asteroid să se ciocnească cu planeta noastră peste aproximativ 500.000 de ani". Deci, da...

"Implicarea" autorului în ştire

Ce am observat, de ceva timp, e faptul că jurnalistul, autorul ştirii, se implică emoţional în relatarea acesteia. "Un beţiv din comuna X l-a bătut cu bestialitate pe fiul său". De unde ştii tu că era beţiv? Poate s-a îmbătat numai în acea seară. De unde ştii că l-a lovit cu bestialitate? Nu poţi spune că "Un bărbat din comuna X şi-a bătut fiul" ? E aşa greu? Nu mă interesează părerea ta. Dacă am nevoie de păreri intru pe bloguri sau pe forumuri. Nu intru pe un site de ştiri să aflu părerea ta.

Greşelile de ortografie, punctuaţie şi exprimare

Da, ştiu. Nimeni nu e perfect. Toată lumea greşeşte. Da' după ce îţi scrii articolul, mai verifică-l încă o dată, vezi dacă nu ai făcut ceva greşeli când ai scris articolul. Şi eu fac asta (cu toate că unele greşeli îmi mai scapă) şi eu nici măcar nu sunt plătit pentru aşa ceva, ca tine.

Ar mai fi câteva lucruri care mă deranjează la presa din România însă am promis că nu voi scrie mult. 
P.S. În acest articol mă refer la jurnalismul din online. Televiziunile au şi ele bubele lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu